Atletiskas.lt El. Parduotuvė
Atletiskas.lt El. Parduotuvė

Alkoholio derinimas su lengvuoju kultūrizmu ir jo ryšys su sveikata yra visuomet dažnai kvestionuojama tema. Ragaujant alkoholį mažais kiekiais (pvz. taurė vyno) potencialiai turi teigiamos naudos sveikatai – pagerinamas jautrumas insulinui, širdies funkcionalumas bei nustatyta įtaka kraujo lipidams (riebalinių medžiagų kiekiui kraujyje, kurį sumažinus, mažėja rizika susirgti širdies ligomis).

Didesnio alkoholio kiekio suvartojimas dažniausiai lydimas vos sąmoningomis kelionėmis namo, o kartais ir apskritai prarandama sąmonė neaiškioje vietoje. Alkoholis dažnai iššaukia agresiją ir ginčus dėl visai bereikšmių dalykų. Tikriausiai niekam nepaslaptis, kad chroniškas alkoholio vartojimas gali visiškai žmogų sužlugdyti, o ir riba, tarp saikingo ir besaikio alkoholio vartojimo – plona.

Atletiskas.lt El. Parduotuvė

Bet neapsigaukite, šis skyrius ne apie įvairų lengvo ar sunkaus girtumo poveikį, vietoje to, pabandysime atsakyti į daugelį žmonių rūpimą klausimą: kiek gi galima suvartoti alkoholio, kad šis neigiamai nepaveiktų mūsų lieknėjimo ar raumenų auginimo pastangų?

Alkoholis ir Lieknėjimas

Mažai angliavandenių turinčios dietos, glikemijos indeksas, dukano dieta – vienos madingiausių šių dienų temų, sulaukiančios daug kritikos, alkoholis – neišimtis. Pasak kai kurių žmonių, jei jūs vartosite alkoholį – staigiai priaugsite riebalų ir negana to, prarasite visus savo raumenis. Na, viskas nevisai taip.

Jei greitai pažvelgtumėme į epidemiologinius tyrimų rezultatus, galime matyti jog nuosaikus alkoholio vartojimas yra faktiškai susijęs su mažesniu kūno svoriu, o ne su didesniu – kaip dauguma teigia.

Pavyzdžiui, tyrime, paskelbtame 1985 metais žurnale „American Journal of Clinical Nutrition“ buvo analizuojami 1944 suaugusiųjų (18-74m.) mitybos įpročiai. Mokslininkai nustatė, kad vien suvartojamų kalorijų padidėjimas dėl etanolio (alkoholio) nesukėlė svorio padidėjimo, kuris paprastai atsiranda jei tos kalorijos suvartojamos iš baltymų, angliavandenių ar riebalų.

Tiesą sakant, dėka reguliaraus alkoholio vartojimo, vartojantieji gaudavo vidutiniškai 16% daugiau kalorijų kiekvieną dieną nei tie kurie alkoholio visiškai nevartojo ir būdami tokio pačio fizinio aktyvumo nepriaugo svorio daugiau nei jų kolegos.

Kitas tyrimas buvo atliktas su viršsvorį turinčiomis moterimis, kurios laikėsi dietos ir norėjo atsikratyti nereikalingo svorio. Viena grupė gaudavo 10% per dieną suvartojamų kalorijų iš baltojo vyno, kita grupė – iš vynuogių sulčių. Nors pats tyrimas ir nėra visiškai aiškus, rezultatas buvo toks: praėjus 3 mėnesiams, grupė vartojusi baltąjį vyną prarado apie 1 kg daugiau nei vynuogių sultis gėrusi grupė. Tikėtina, kad alkoholiniai gėrimai malšina apetitą maistui, bei tuo pačiu jie susiję su poveikiu insulino jautrumui.

Nors gali pasirodyti prieš tai buvę teiginiai kaip paskata gerti, nesupraskite manęs klaidingai, noriu pabrėžti, kad aš jokiu būdu jūsų neskatinu ir nerekomenduoju vartoti alkoholinių gėrimų.

Alkoholio vartojimas iš tikrųjų gali sutrukdyti jūsų pastangoms netekti svorio, bet tas trukdymas – netiesioginis. Nors alkoholio mūsų kūnas iš esmės negali saugoti riebalų pavidalu, alkoholis blokuoja riebalų oksidaciją, kuri savo ruožtu pagreitina mūsų kūno gebėjimą kaupti riebalus iš suvartojamo maisto. Trumpai tariant, tai ne alkoholis jus verčia kaupti riebalus, o visas tas blogas maistas suvartojamas su alkoholiu ir kuriam sunku atsispirti kai esate apsvaigę. Taigi, jei norite, retkarčiais paragauti alkoholio tuo metu kai laikotės dietos ir tuo pačiu išlaikyti gebėjimą lieknėti – negerkite daugiau nei kartą per savaitę ir naudokite žemiau pateiktus mūsų patarimus, kad apsisaugotumėte nuo galimo riebalų prieaugio:

  • Tą dieną kai vartosite alkoholį, venkite maisto turinčio daug riebalų.
  • Alkoholio vartojimo dieną didžiąją dalį gaunamų kalorijų gaukite iš baltymų ir angliavandenių (didesnis fokusas baltymams.)
  • Atsisakykite angliavandeniais perkrautų gėrimų, tokių kaip alus, sidras ar daug cukraus turinčių sulčių, kolos. Jei reikia rinktis alkoholį, verčiau rinkitės mažesnę blogybę: sausi vynai ar spiritiniai gėrimai.
  • Laikydamiesi šių patarimų, galite pasivaišinti gėrimu ir užtikrinti, kad negriaunate savo svorio netekimo pastangų. Kaip bebūtų, visada jauskite saiką!

Alkoholis ir Testosterono lygis

Alkoholis slopina testosterono lygį, tačiau šio paveikio mastas skiriasi.

Pavyzdžiui, tyrime, kurį atliko TNO Nutrition and Food Research Institute, 10 vyrų turėjo gerti 30-40 gramų alkoholio per dieną (ši dozė prilygsta: 2-3 alaus buteliams, 30ml likerio ar 300-400ml vyno). Po 3 savaičių tyrime dalyvavusių vyrų testosterono lygis nukrito apie 7% (neženkliai).

Kitame tyrime 9 vyrai turėjo išgerti 60-70 gramų alkoholio praėjus kuriam laikui po treniruotės. Ateinančias 5 valandas nebuvo pastėbėtas joks testosterono lygio sumažėjimas.

Kas atsitinka kai mes padidiname suvartojamo alkoholio kiekį po treniruotės?

Helsinkio Universiteto mokslininkai atliko panašius tyrimus. Tyrime dalyvavusiems 8 sveikiems vyrams, kurių amžius 20-26 m. reikėjo suvartoti 1.5 g etanolio vienam kūno kilogramui. Tyrimai parodė, kad praėjus 10-16 valandų po to kai jie išgėrė, testosterono lygis vidutiniškai sumažėjo 23%, be to kortizolio koncentracija buvo padidėjusi vidutiniškai 36%.

Kitas to paties universiteto tyrimas patvirtina: girtavimas po treniruotės blogai veikia testosterono gamybą, todėl gerai pagalvokite prieš gerdami tuos 5 bokalus alaus!

Alkoholio įtaka raumenų atsistatymui, rezultatams

Atlitki tyrimai su žiurkėmis dirbtinėje sistemoje parodė, kad alkoholis kenkia baltymų sintezei. Kai kurie žmonės remdamiesi panašiais tyrimais teigia, kad šį tyrimo rezultatai tinka ir žmonėms: alkoholis neleidžia „statysi“ naujos raumeninės masės ir pagreitina raumenų praradimą. Nevisai taip. Žiurkės ir žmonės turi didelį medžiagų apykaitos skirtumą ir tyrimų rezultatai dirbtinėje sistemoje ne visada turi būti pritaikomi ir žmonėms.

Raumenų nykimas vartojant alkoholį buvo pastebimas tik chroniškiems alkoholikams. Jei jūs išgeriate 7+ gėrimus per dieną tada jūs turėsite problemų auginant raumenis, taip pat susidursite su vaikščiojimo problemomis bei galite jau ir savo vardo neatsiminti.

Dažnai teigiama, kad alkoholio vartojimas daro įtaką jėgai ir trukdo organizmo gebėjimui atstatyti raumenis po patirto fizinio krūvio. Remiantis Masačiusetso ir Orhuso universitų atliktais tyrimais, alkoholio vartojimas neturi poveikio raumens gebėjimui atstatyti pažeistus raumenis.

Kita vertus, Massey Universiteto atliktas tyrimas parodė, kad 1 g etanolio suvartojimas 1 kūno kilogramui po treniruotės padidino raumenims patirtą žalą. Reikėtų pažymėti, kad treniruotėse buvo naudojama 300 ekscentriškų susitraukimų treniruoklyje, treniruojant kojas. Šis skaičius juokingai mažas, todėl negalime tiksliai pasakyti ar šio tyrimo rezultatai tinka labiau tradicinėms, mažesnies apimties, sunkiosios atletikos treniruotėms.

Tai Gerti ar Negerti?

Alkoholio šalininkai mėgsta kalbėti apie alkoholį pozityviai ir jį išaukštinti, bet esmė yra ta, kad jis visiškai nėra tinkamas gerai sveikatai palaikyti ir tuo labiau jūsų sportinei veiklai pastūmėti į aukštesnį lygį. Jei jūs vengiate alkoholio, nematau jokios prasmės jums jo neatsisakyti. Jei jūs mėgstate išgerti reguliariai, tada jums derėtų daug labiau susirūpinti savo sveikata nei nerimauti ar tai nepadarys kokio neigiamo poveikio raumenų auginimo ar lieknėjimo procesui.

Tačiau, jei jūs geriate retai ir pakankamai saikingai, nepasiekdami tokio lygio kai sekančia dieną jaučiate pagirias ar kitą diskomfortą ir apgalvojate, kad jums reikia tos taurės vyno iššimtinais atvejais (pvz. romantiška vakarienė su artimu žmogumi, ritualas) – nematau priežasties imtis kraštutinumų.

Mielieji, ką jūs galvojate apie alkoholio vartojimą ir atletiškumo palaikymą? Ar jūs visiškai abstinentai ar išlaikote saiką? Įdomu išgirsti jūsų nuomones žemiau komentaruose!

Patiko? Parodyk tai mums, Spausk Patinka!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Apie autorių

Nuo pat vaikystės sportas man artimas sielai. Dėl savo begalinio noro domėtis viskuo, sukaupiau nemažai teorinių ir praktinių žinių sveikos gyvensenos ir treniravimosi sferose. Iš pradžių buvo asmeninis projektas Stanga.lt, o dabar išaugo į visai "kito kalibro" projektą - Atletiskas.lt. Tikiuosi, kad projektas padės ne tik man asmeniškai tobulėti, bet įkvėps ir kitus!

2 komentarai

  1. Rašote tikras nesąmones.Šiuo straipsniu bandote įrodyti kad mažais kiekiais alkoholis net pagerina širdies darbą ir alkoholis yra nekaloringas nekaltas gėrimas.Kiek pinigėlių gavote iš alkoholio kompanijos už šį straipsnį žinoma liksim visi nesužinoję.Neklaidinkite žmonių.

Palikite atsiliepimą