Ektomorfas, endomorfas ar mezomorfas su šiais žodžiais nesusidūrusiam gali skambėti kaip moksliniai terminai arba animacinio filmuko veikėjų pavadinimai, tačiau tai yra kur kas paprastesnis dalykas, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. Šiame straipsnyje apžvelgsime, kas tai yra ir kodėl kiekvienam, siekiančiam gražaus ir sportiško kūno yra naudinga tai žinoti.
Viskas pasaulyje yra klasifikuojama, ne išimtis ir mūsų kūnai. Egzistuoja trys pagrindiniai tipai, į kuriuos skirstomi kūno sudėjimai – ektomorfas, mezomorfas ir endomorfas. Žinoma, yra ir porūšiai ir ne visi gali būti priskirti vienam ar kitam kūno tipui, tačiau bendrai sutarta, jog tai yra trys pagrindinės kategorijos. Straipsnyje apžvelgsime, kokios yra pagrindinės šių kūno tipų ypatybės ir į ką labiausiai reiktų kreipti dėmesį sportuojant bei maitinantis skirtingo kūno sudėjimo turėtojams.
Vyrų kūno tipai
Mezomorfas: ko gero dažniausiai pasitaikantis vyriškas kūno tipas. Žmonėms, turintiems mezomorfo kūną, ko gero yra paprasčiausia dirbti sporto salėje. Pagrindiniai bruožai:

• Atletiškas sudėjimas
• Geras raumenų tonusas
• Pakankamai stambių kaulų
• Iš prigimties stiprūs
• Vidutinė medžiagų apykaita
• Dažniausiai vidutinio ūgio
• Gali pakankamai nesunkiai priaugti raumenų, tačiau taip pat nesunkiai priaugti ir riebalų.

Dėl savo raumenų struktūros ir stambesnių kaulų, mezomorfai gali nesunkiai palaikyti atletiškas kūno formas. Sveikai maitinantis ir teisingai pritaikant treniruočių programas, mezomorfai gali nesunkiai tiek priaugti, tiek numesti svorio. Kitaip tariant, jiems tinka principas „suvalgai picą – priaugi svorio – nueini į sporto salę – numeti svorio“. Treniruotėms nebūtini jokie specialūs pratimai, jos gali būti universalios, tačiau svarbu daryti ir kardio treniruotes, ne vien dėl svorio priaugimo, tačiau ir dėl geresnio širdies darbo. Visgi, senesnio amžiaus mezomorfai turėtų kreipti daugiau dėmesio į kalorijų suvartojimą, kadangi su amžiumi riebalai į organizmą įsisavina greičiau.

Moterų kūno sudėjimo tipas

Endomorfas: stambiausias kūno tipas iš visų. Pagrindiniai bruožai:
• Stambus sudėjimas
• Dažniausiai žemesnis nei vidutinis ūgis
• Lėta medžiagų apykaita
• Prastas raumenų tonusas
• Stipri viršutinė kojų dalis
• Gali greitai priaugti tiek raumenų, tiek riebalų
• Sunkiai numeta svorį

Endomorfams nėra sunku priaugti raumeninės masės, nereikalingos ypatingos treniruočių programos. Visgi rekomenduojama daugiau nei įprastai daryti kardio treniruotes tam, kad palaikyti svorio balansą ir nepriaugti nereikalingų kilogramų, kurie dėl lėtos medžiagų apykaitos kraunasi pakankamai greitai. Taip pat reiktų atkreipti dėmesį ir į dietą – vartoti mažiau riebalų (bet jokių būdu neišmesti jų iš mitybos raciono!) bei angliavandenių ir vartoti daugiau baltymų bei skaidulinių produktų.
Ektomorfas: ektomorfai dar vadinamai „hardgainer‘iais“ ir yra patys ploniausi iš šių trijų kūno tipų. Jiems yra sunkiausia ir reikia daugiausia dirbti norint „nusikalti“ atletišką kūną. Pagrindiniai ektomorfų bruožai:

• Greita medžiagų apykaita
• Liesa raumeninė masė
• Sunku priaugti svorio
• Mažas riebalų indeksas
• Ploni kaulai ir nestambus sudėjimas
• Siauri pečiai
• Dažniausiai aukštesni nei vidutinio ūgio

Ektomorfai dažniausiai greičiausiai pasiduoda ir meta sportą, nes jie lėčiausiai pastebi rezultatus veidrodyje. Priaugti svorio ektomorfams yra dažniausiai sunkiau nei endomorfams jį numesti, kadangi dėl greitos medžiagų apykaitos kalorijos yra suvirškinamos greičiau nei turėtų ir raumenys nespėja jų įsisavinti. Ektomorfams svarbu kasdien suvartoti daugiau kalorijų nei priklausytų pagal jų kūno svorį. Treniruotėse geriausia fokusuotis į didžiąsias raumenų grupes, daryti daugiau bazinius pratimus su laisvais svoriais – taip raumeninė masė augs greičiau. Aplamai, raumenų auginimas yra lėtas procesas ektomorfui, tačiau privalumas tame, jog dažniausiai tie, kurie nemeta sporto ir nuoširdžiai dirba, gali džiaugtis liesa raumenine mase bei mažu riebalų indeksu ir neturi problemų pavasarį, kai reikia „ryškintis“.
Savo kūno tipo žinojimas yra vienas iš daugelio mažų dalykų, kurie gali padėti kelyje tobulesnio kūno bei sveikatos link. Svarbu nenusiminti ir nemesti visko po nesėkmių, o domėtis, ieškoti, kas geriausiai tinka būtent tau ir tai pritaikyti praktikoje.

Patiko? Parodyk tai mums, Spausk Patinka!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Apie autorių

Palikite atsiliepimą

Parsisiųsk NEMOKAMAI maisto papildų gidą!
Įvesk savo el. pašto adresą ir gauk mūsų nemokamą el. knygą apie tai kaip išsirinkti būtent tau tinkančius maisto papildus!
Gerbiame jūsų privatumą. Your information is safe and will never be shared.
Nepraleisk šio šanso. Neturi laiko? Parsisiųsk dabar - paskaityk vėliau.
×
×
WordPress Popup